Week 16 na de kaakoperatie

Het is inmiddels al dik drie maanden geleden dat mijn operatie heeft plaatsgevonden (meer daarover lees je op de pagina About). Eén ding is zeker: ik had nooit verwacht dat het herstel zo lang zou duren. Ondanks alles zou ik de operatie zo weer ondergaan, maar ik had het denk ik wel prettig gevonden als ik een beter en vollediger beeld had gehad van wat me te wachten stond. Dat is ook één van de redenen dat ik via deze blog mijn ervaringen wil delen. In dit bericht geef ik een samenvatting van hoe het er nu voor staat.

 


Verandering gezicht
Met het resultaat ben ik enorm tevreden. Ik kan het nog steeds niet geloven als ik mijn kaaklijn en nieuwe profiel in de spiegel bekijk. De zwelling is inmiddels compleet verdwenen. Zie Foto's voor meer voor en na foto's. Overigens vind ik onderstaande voor foto's echt beschamend. Je moet namelijk bij de medische fotografie altijd je kiezen op elkaar doen en dan je mond ontspannen, waardoor dus je mond open hangt en je er nog suffer uitziet ;)

Eten

Ik kan inmiddels vrijwel alles eten (ja, ook biefstuk en pizza!). Al moet ik wel zeggen dat ik nog alles met vork of lepel eet. Gaat het makkelijk? Absoluut niet. Ik ben nog totaal niet gewend aan de nieuwe stand van mijn mond en tanden. Het komt dan ook wel eens voor dat ik bijvoorbeeld mijn vork of lepel tegen mijn tanden in plaats van in mijn mond stop. Dan heb ik weer zo'n 'oh ja' momentje. Een beetje net zoals als ik in de spiegel kijk en nog steeds verwacht mijn oude gezicht te zien.
Ik kan nog geen hap nemen en met mijn voortanden bijten. Zo eet ik een broodje hamburger met mes en vork en snij ik een boterham in stukjes. Toch is de guilty-pleasure ervaring minder als je je pizza of hamburgerbroodje niet uit het vuistje kunt eten. Daarnaast moet ik opnieuw leren 'netjes' te eten. Omdat kauwbewegingen nog lastig zijn, kauw ik grote stukken voedsel soms een beetje met mijn mond open. Oepsie.

Fysieke en mentale gesteldheid

Mijn energielevel is helaas nog niet zoals het geweest is. Met moeite wandel ik elke dag 30-40 min. Ik ben nog steeds erg vermoeid en dat heeft uiteraard ook effect op andere dingen. Maar ik kan niet zeggen dat dit puur door de operatie komt. Ja, ik heb nog steeds zenuwpijn en soms word ik daar nog wakker van, maar dit kan de slapeloze nachten die ik tot 2 weken geleden heb ervaren niet volledig verklaren. Waarschijnlijk had dit ook te maken met mijn mentale gesteldheid. Ik zat een beetje in een vicieuze cirkel: door de slapeloze nachten was ik vermoeid en kon ik me nergens op concentreren, wat weer invloed had op mijn stemming en het gevoel van onzekerheid en spanning vergrootte. Dit zijn juist weer oorzaken van slapeloosheid. Ik heb vaak het gevoel dat ik tekort schiet en voel me geregeld schuldig ten opzichte van mijn werk en vriend(en). Dat probeer ik nu los te laten. Gelukkig heb ik sinds 2 weken ook nieuwe medicatie die zowel helpt tegen de zenuwpijn, het piekeren als de slaapproblemen. Nadeel is echter dat je ook hier weer suf en slaperig van word, juist die symptomen waarvoor ik het medicijn neem. Ik ben er ook van bijgekomen, maar laat dat nou net voor mij goed zijn. Ik ben in ieder geval hard aan het werk om mijn vertrouwen in mezelf en de toekomst stapje voor stapje op te bouwen.

Gevoel kin, onderlip en tanden

Na de kaakoperatie had ik een gevoelloze kin en was het gevoel in min onderlip verdwenen. Nu voel ik bijna alles in mijn kin weer, maar dan op een overgevoelige, tintelende manier. Af en toe heb ik nog flinke zenuwsteken, maar ze komen wel minder frequent. In mijn onderlip is het gevoel nog niet helemaal terug. Het voelt een beetje als een slapend lichaamsdeel dat niet van jou is. Vooral met zoenen is dat raar. Als je erop gaat letten is het best een irritant gevoel, maar over het algemeen raak je eraan gewend. Ik heb gelezen dat dit verdovend gevoel niet altijd weggaat, maar ik hoop natuurlijk op het beste. Mijn tanden en tandvlees zijn op een aantal plekken extreem gevoelig. Ik gebruik Sensodine Repair & Protect om dit tegen te gaan en ik moet zeggen dat het al wat minder geworden is. Aan te raden spul dus!

Beugeltraject

In juli, ongeveer drie maanden na de kaakoperatie, kreeg ik mijn laatste aanpassing aan de beugel en moest ik overdag en 's nachts redelijk strakke elastieken dragen. Deze week kreeg ik te horen dat eind september mijn beugel eruit mag. In de tussentijd hoef ik alleen nog 's nachts de elastieken te dragen. Een beugelvrij leven is dus dichterbij dan ik had durven dromen. Can't wait! Ik heb dan uiteindelijk 1 jaar en 8 maanden de beugel gehad, waarvan het laatste half jaar na de kaakoperatie heeft plaatsgevonden. Dit is minder dan de 2-2,5 jaar die initieel verwacht werd. Mij hoor je niet klagen :)

Logopedie

Ik merk dat ik soms moeite heb met articuleren en dat mensen me vaak niet verstaan. Vóór de kaakoperatie ben ik geïnformeerd dat het soms nodig is te verwijzen naar een logopedist. Ik heb zo'n gevoel dat dit wel eens nodig kan gaan zijn bij mij, ook om het nachtelijke knarsentanden en lipbijten af te leren. Misschien kan dat me helpen te wennen aan de nieuwe stand van mijn kaken en mijn 'orofaciale spieren' (tong-, kin- en kauwspieren) te trainen. Zeker iets om volgende week met mijn kaakchirurg te bespreken op de controle afspraak.

1 opmerking:

  1. Heeft u dringend een lening nodig om uw financiële problemen op te lossen of om uw bedrijf op te starten of uw bedrijfsfaciliteiten uit te breiden? een lening om uw vakantie te plannen en uw rekeningen te betalen? zo ja, neem dan contact met ons op via e-mail: lapofunding960@gmail.com
    whatsapp +1 (254) 354-4300

    BeantwoordenVerwijderen