Een half jaar na de kaakoperatie: beugelvrij terugkijken op mijn herstel

Mijn beugel is eruit, dikke doei, tot nooit meer ziens! Eindelijk weer eens goed mijn tanden poetsen en een schoon gevoel hebben, zelfs na het eten! Nooit meer etensrestjes tussen mijn beugel, nooit meer elastiekjes die mijn kaken strak op elkaar houden, nooit meer pijn aan mijn kiezen! :D


Waarom zou je dat doen?
Vaak krijg ik de vraag waarom ik mijn kaken heb laten opereren. Snap ik, wie gaat nou vrijwillig zijn kaken op 5 plaatsen laten breken? De afwijkingen van mijn gebit waren dusdanig dat een beugel alleen ze niet zou kunnen corrigeren. Ermee blijven rondlopen zou beschadiging, kaakgewrichtsklachten en een (verder) vernauwende luchtpijp tot gevolg hebben. Ik heb er zodoende dus ook nooit over getwijfeld, het was gewoon noodzakelijk. De ongemakken die ik heb ervaren (gedoe met zorgverzekeraar die weigert te vergoeden, zwelling, zenuwpijn, vloeibaar eten, gewichtsverlies, concentratieverlies, slapeloosheid, bijwerkingen van pijnstillers en noem maar op) wegen nog steeds niet op tegen het levenslange profijt dat ik nu van mijn gebit heb. Toch kan ik me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die twijfelen over het wel of niet ondergaan van een kaakoperatie. Tegen hen zou ik zeggen: overweeg goed de voor- en nadelen. Bedenk wel dat de informatiefolder over het herstel na de kaakoperatie niet volledig is en (in mijn geval) ook zeker niet realistisch.

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze zinnen uit de informatiefolder:
"Voor de meeste mensen geldt dat ze de eerste twee weken thuis rustig aan moeten doen, daarna kunt u de activiteiten op het werk en school weer hervatten. Rustig sporten is dan ook weer verantwoord."
"Meestal blijven de elastiekjes zes weken zitten. Spreken en eten is dan moeilijker."
Dit schept niet echt realistische verwachtingen. De kans dat je langer uit de running bent is groot. Tuurlijk, ieder persoon en elke operatie is anders, maar 1-2 maanden uit de running zijn en langzaam opbouwen is wat de meeste mensen doen. Je bent gewoon enorm futloos en moe. En ja, dat eten 'moeilijker' gaat zou ik zeker vervangen door de realiteit dat het gewoon niet gaat, laat staan mag voor 2 maanden.

Hoe verloopt zo'n kaakoperatie traject dan?
De operatie gebeurd altijd in combinatie met een plaatjesbeugel. Zelf heb ik 1 jaar de voorbehandeling met beugel gehad, toen de operatie en vervolgens een nabehandeling van een half jaar. Je beugel blijft al die tijd behouden en gaat er dus niet uit voor de operatie. De operatie vindt plaats onder narcose en duurt meerdere uren, afhankelijk van de afwijking. Bij mij duurde de operatie dik 5 uur. Op de dag van opname en de week ervoor wordt lichamelijk onderzoek gedaan. De nabehandeling start ongeveer na 2 maanden, in verband met herstel.

Doet het pijn?
Je hebt na de operatie uiteraard pijn in je kaak en keel, maar dat is met pijnstilling goed te bestrijden. Je kunt ook flinke last hebben van de druk op je kaken als je bijvoorbeeld ligt of in een auto zit. Rechtop slapen en de bestuurder zachtjes laten rijden helpt enigszins daartegen. De zwelling kan flink zijn en je kunt nabloedingen hebben, maar met flink koelen en het goed schoonhouden van de wond word dit al na 1 week beter. De eerste 2 maanden had ik last van de hechtingen, die trekken als je moet lachen of gapen. Over het algemeen vond ik de pijn wel meevallen, echter de zenuwpijn die ik kreeg toen mijn gevoel na een paar maanden begon terug te komen was andere koek. Dat is moeilijk te bestrijden met medicatie en kan het herstel enorm bemoeilijken. Gelukkig heb ik daar nu geen last meer van en heb ik alleen nog af en toe last van het gekraak van mijn kaken met eten.

1 opmerking:

  1. Heeft u dringend een lening nodig om uw financiƫle problemen op te lossen of om uw bedrijf op te starten of uw bedrijfsfaciliteiten uit te breiden? een lening om uw vakantie te plannen en uw rekeningen te betalen? zo ja, neem dan contact met ons op via e-mail: lapofunding960@gmail.com
    whatsapp +1 (254) 354-4300

    BeantwoordenVerwijderen