Week 3 na de kaakoperatie: meet my new face!

Yes, ik zit alweer op week 3! Zowel mijn orthodontist als de kaakchirurg zijn supertevreden met het resultaat. En ja, dan wil ik alweer snel zo veel, ondanks dat ik er eigenlijk nog helemaal geen energie voor heb. Het liefst sla ik geen enkel bezoek verzoekje af, help ik mee in de tuin en in huis en doe ik gezellig met alles mee, maar het kost me eigenlijk al genoeg energie om überhaupt te doen wat nu belangrijk is: eten, drinken, bewegen en mijn concentratie trainen. Hoe lastig het ook is, de rest moet ik maar even achterwege laten of aan anderen overlaten.

Daar word je toch vrolijk van!

De zwelling en blauwe/gele plekken heb ik de afgelopen week met de dag zien afnemen. Inmiddels is de zwelling al vrijwel niet meer zichtbaar. Ik voel wel nog zwelling, met name in de kin, en het kan nog wel even duren voordat deze helemaal verdwenen is. De huid van mijn onderlip en kin zijn nog gevoelloos, maar ik voel wel constante prikkelingen. Op af en toe een pijnscheut na heb ik ook vrijwel geen pijn en ik slik dan ook geen pijnstillers meer. Lachen doet me wel pijn waar de hechtingen zitten. En ja, dat gebeurd dus best wel vaak.

 Dag 14 na de operatie
 Dag 16 na de operatie
 Dag 18 na de operatie
 Dag 19 en 20 na de operatie

Het vloeibare voedsel komt me onderhand de neus uit. Daarom meng ik de caloriebommetjes van Nutricia door mijn papjes en smoothies. Daarnaast maak ik zelf dikke voedzame soepen en daar slurp ik dan zoveel van op als ik kan. Het scheelt dat ik nu ook gewoon weer uit een glas kan drinken. Voel je je toch weer wat meer een normaal mens. 

Lekkere smoothie en ijskoffie

Ondanks mijn pogingen om voldoende energie binnen te krijgen, ben ik de afgelopen 3 weken zo’n 5 à 6 kg afgevallen en heb ik nu ondergewicht. Dat maakt bewegen en concentreren lastiger, juist die dingen die belangrijk zijn voor het herstel. Ik verheug me er dus al op dat mijn elastieken er (hopelijk) volgende week uit gaan en ik met een lepeltje kan gaan eten. Dan worden de opties al veel uitgebreider!

Ik probeer me te richten op het zo lekker en voedzaam mogelijk maken van de dingen die ik wél kan eten. Maar who am I kidding, het avondeten is en blijft gewoon een frustrerend eetmoment. Dan ruik en zie je al dat lekkere eten van de rest en zelf heb je alleen maar je soepje. Ook de verjaardag van mijn schoonmoeder was een kwelling: de hele tafel stond vol met kaasplankjes, nootjes en warme hapjes. Zit ik daar met mijn slap alcoholvrij aftreksel van een wijntje, moeite te doen om überhaupt een gesprek te volgen. Maar goed, daar valt nu weinig aan te veranderen. Ik kan er dus ook maar beter de lol van inzien dat me gevraagd werd of ik anders niet aan een stukje kaas wilde likken ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten